Наукова тема кафедри теорії та методики навчання мистецьких дисциплін

Викладачі кафедри теорії та методики навчання мистецьких дисциплін пройшли наукову школу відомих українських учених у галузі мистецької освіти, і тепер самі є авторами монографій, підручників і посібників, за якими навчаються не тільки здобувачі БДПУ, а й студенти відповідних спеціальностей з усієї країни.

2025-2029рр. - комплексна науково-дослідна тема кафедри Актуальні засади мистецько-педагогічної освіти: історичний досвід та сучасні тенденції/Current principles of art and pedagogical education: historical experience and modern trends,за результатами якої є участь у наукових всеукраїнських та міжнародних конференціях, публікація наукових праць у вітчизняних та/або іноземних (міжнародних) рецензованих фахових виданнях, включених до наукометричних баз Scopus або Web of Science, підручник, колективна монографія.

Актуальність обраної теми визначається важливістю вдосконалення освітніх підходів у підготовці вчителів мистецтва, враховуючи історичний досвід і розвиток суспільства. Аналіз розвитку мистецько-педагогічної освіти дозволяє зрозуміти, які методи, підходи та концепції залишаються ефективними. Теоретико-методичні аспекти, що розглядаються в темі, допоможуть оптимізувати освітній процес, зробити його більш гнучким, розкрити сучасні тенденції, а саме розвиток дистанційного навчання, інтерактивні та поліхудожні підходи у викладанні мистецтва в закладах загальної середньої освіти.

Проблеми, що досліджуються викладачами кафедри початкової освіти:

  1. Поліхудожне виховання як засіб удосконалення фахової підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва (канд. пед. наук, доц. Олена БУЗОВА);
  2. Полікультурна спрямованість сучасної професійної підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва у ЗВО (канд. пед. наук, доц. Вікторія ГРИГОР`ЄВА);
  3. Сучасні наукові здобутки у галузі теорії та методики професійної підготовки майбутніх учителів мистецтва (канд. пед. наук, доц. Анетта ОМЕЛЬЧЕНКО);
  4. Творчо-виконавська підготовка майбутнього вчителя мистецтва в закладах вищої освіти( Доктор пед. наук, професор Тетяна СТРАТАН - АРТИШКОВА)
  5. Цифрові музичні технології у професійній підготовці майбутніх вчителів музичного мистецтва (Старший викладач Віктор ЗАМАШНЮК)
  6. Формування в інструментально виконавської майстерності майбутніх вчителів музичного мистецтва у закладах вищої педагогічної освіти( Старший викладач Володимир ВЕЛИЧКО).

 

Наукова та навчально-методична література:

Бузова О. Д. Удосконалення фахової підготовки майбутніх учителів музики засобами поліхудожнього виховання : монографія. Бердянськ: БДПУ, 2012, 168с.

Теоретично обґрунтовано зміст музичної підготовки, її естетичні, творчі та педагогічні аспекти, визначено сутність поліхудожнього виховання студентів у системі вищої музично-педагогічної освіти та з’ясовано педагогічні умови застосування творчих контактів з різними видами мистецтва у процесі музично-фахового становлення студентів. Розроблено та експериментально перевірено методичну модель реалізації впливу поліхудожнього виховання на підвищення ефективності музичного навчання студентів.

Григор’єва В.В., Омельченко А.І. Хорове диригування: навчальний посібник для здобувачів закладів вищої освіти. Бердянськ : Видавець БДПУ, 2021. 224 с.

Навчальний посібник містить навчальну програму з дисципліни «Хорове диригування» для студентів спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), зміст практичного курсу, теоретичний матеріал із техніки диригування та постановки диригентського апарату, тематику самостійної роботи та методичні рекомендації щодо опрацювання матеріалу; методичні рекомендації щодо написання анотації на хоровий твір; тестові завдання для студентів освітнього ступеню «бакалавр» спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво).

Григор’єва В.В. Музична психологія: навч. посіб. [для підготовки здобувачів другого рівня вищої освіти (магістерського) вищ. пед. навч. закладів спеціальності 014 Середня освіта, предметна спеціалізація 014.13 Музичне мистецтво]. Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2019. 172 с.

Матеріали навчального посібника орієнтовані на специфіку спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр», розкривають основи музичної психології як міждисциплінарної науки. Аналізується сутність і структура музичних здібностей та музично-пізнавальних процесів. Висвітлюється роль уваги, волі та емоцій у музичній діяльності, вивчаються психологічні особливості музичної творчості, а також психофізичні основи формування виконавської техніки. Розглядаються питання музикотерапії та музичної психокорекції.

Григор’єва В.В. Переддипломна практика магістрів : методичні рекомендації для студентів вищих навчальних закладів (за кредитно-трансферною системою). Бердянськ, 2017. 21 с.

 

Омельченко А.І., Григор’єва В.В. Хорове диригування: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Бердянськ : Видавець БДПУ, 2015. 218 с.

 

Григор’єва В.В., Омельченко А.І. Виробнича практика магістрів зі спеціалізації : методичні рекомендації для студентів вищих навчальних закладів (за кредитно-трансферною системою). Бердянськ, 2018. 34 с.

 

Монографія «Теоретико-методологічні аспекти фахової підготовки майбутніх учителів мистецьких дисциплін: здобутки, проблеми та перспективи»