Наукова тема кафедри теорії та методики навчання мистецьких дисциплін

Викладачі кафедри теорії та методики навчання мистецьких дисциплін пройшли наукову школу відомих українських учених у галузі мистецької освіти, і тепер самі є авторами монографій, підручників і посібників, за якими навчаються не тільки здобувачі БДПУ, а й студенти відповідних спеціальностей з усієї країни.

2025-2029рр. - комплексна науково-дослідна тема кафедри Актуальні засади мистецько-педагогічної освіти: історичний досвід та сучасні тенденції/Current principles of art and pedagogical education: historical experience and modern trends,за результатами якої є участь у наукових всеукраїнських та міжнародних конференціях, публікація наукових праць у вітчизняних та/або іноземних (міжнародних) рецензованих фахових виданнях, включених до наукометричних баз Scopus або Web of Science, підручник, колективна монографія.

Актуальність обраної теми визначається важливістю вдосконалення освітніх підходів у підготовці вчителів мистецтва, враховуючи історичний досвід і розвиток суспільства. Аналіз розвитку мистецько-педагогічної освіти дозволяє зрозуміти, які методи, підходи та концепції залишаються ефективними. Теоретико-методичні аспекти, що розглядаються в темі, допоможуть оптимізувати освітній процес, зробити його більш гнучким, розкрити сучасні тенденції, а саме розвиток дистанційного навчання, інтерактивні та поліхудожні підходи у викладанні мистецтва в закладах загальної середньої освіти.

Проблеми, що досліджуються викладачами кафедри початкової освіти:

  1. Поліхудожне виховання як засіб удосконалення фахової підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва (канд. пед. наук, доц. Олена БУЗОВА);
  2. Полікультурна спрямованість сучасної професійної підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва у ЗВО (канд. пед. наук, доц. Вікторія ГРИГОР`ЄВА);
  3. Сучасні наукові здобутки у галузі теорії та методики професійної підготовки майбутніх учителів мистецтва (канд. пед. наук, доц. Анетта ОМЕЛЬЧЕНКО);
  4. Творчо-виконавська підготовка майбутнього вчителя мистецтва в закладах вищої освіти( Доктор пед. наук, професор Тетяна СТРАТАН - АРТИШКОВА)
  5. Цифрові музичні технології у професійній підготовці майбутніх вчителів музичного мистецтва (Старший викладач Віктор ЗАМАШНЮК)
  6. Формування в інструментально виконавської майстерності майбутніх вчителів музичного мистецтва у закладах вищої педагогічної освіти( Старший викладач Володимир ВЕЛИЧКО).

 

Наукова та навчально-методична література:

Бузова О. Д. Удосконалення фахової підготовки майбутніх учителів музики засобами поліхудожнього виховання : монографія. Бердянськ: БДПУ, 2012, 168с.

Теоретично обґрунтовано зміст музичної підготовки, її естетичні, творчі та педагогічні аспекти, визначено сутність поліхудожнього виховання студентів у системі вищої музично-педагогічної освіти та з’ясовано педагогічні умови застосування творчих контактів з різними видами мистецтва у процесі музично-фахового становлення студентів. Розроблено та експериментально перевірено методичну модель реалізації впливу поліхудожнього виховання на підвищення ефективності музичного навчання студентів.

Григор’єва В.В., Омельченко А.І. Хорове диригування: навчальний посібник для здобувачів закладів вищої освіти. Бердянськ : Видавець БДПУ, 2021. 224 с.

Навчальний посібник містить навчальну програму з дисципліни «Хорове диригування» для студентів спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), зміст практичного курсу, теоретичний матеріал із техніки диригування та постановки диригентського апарату, тематику самостійної роботи та методичні рекомендації щодо опрацювання матеріалу; методичні рекомендації щодо написання анотації на хоровий твір; тестові завдання для студентів освітнього ступеню «бакалавр» спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво).

Григор’єва В.В. Музична психологія: навч. посіб. [для підготовки здобувачів другого рівня вищої освіти (магістерського) вищ. пед. навч. закладів спеціальності 014 Середня освіта, предметна спеціалізація 014.13 Музичне мистецтво]. Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2019. 172 с.

Матеріали навчального посібника орієнтовані на специфіку спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр», розкривають основи музичної психології як міждисциплінарної науки. Аналізується сутність і структура музичних здібностей та музично-пізнавальних процесів. Висвітлюється роль уваги, волі та емоцій у музичній діяльності, вивчаються психологічні особливості музичної творчості, а також психофізичні основи формування виконавської техніки. Розглядаються питання музикотерапії та музичної психокорекції.

Григор’єва В.В. Переддипломна практика магістрів : методичні рекомендації для студентів вищих навчальних закладів (за кредитно-трансферною системою). Бердянськ, 2017. 21 с.

(Рекомендовано до друку вченою радою Факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету (протокол №6   від 01.03.2016 р.)

У методичних рекомендаціях висвітлено програму переддипломної практики магістрів як важливої складової їх професійної підготовки. Визначено мету та завдання практики, порядок її організації та зміст. Розглядається питання щодо оформлення звіту та підведення підсумків переддипломної практики здобувачів.

Обґрунтовано комплексний характер вищезазначеної практики, що інтегрує в собі усі необхідні види діяльності майбутнього викладача музичного мистецтва (за видами) – науково-дослідну, педагогічну, організаційно-виховну.

Методичні рекомендації адресовані студентам спеціальності 8.02020401 Музичне мистецтво (за видами),  викладачам вищих навчальних закладів.

Григор’єва В. В. Теорія та методика роботи з дитячим хоровим колективом : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів (за кредитно-трансферною системою) / Вікторія Вікторівна Григор’єва. – Бердянськ: Видавець Ткачук О.В., 2014. – 130 с.

(Рекомендовано до друку Міністерством освіти і науки України як навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів (лист № 1/11-7502  від 20.05.2014 р.)

Навчально-методичний посібник містить навчальну програму з дисципліни «Теорія та методика роботи з дитячим хоровим колективом», зміст лекційного курсу, плани практичних занять, тематику самостійної роботи та методичні рекомендації щодо опрацювання матеріалу; тестові завдання для здобувачів ОС «Бакалавр» спеціальності 014.13 Середня освіта (музичне мистецтво).

Посібник адресований вчителям музичного мистецтва, керівникам дитячих хорових колективів, студентам музично-педагогічних факультетів закладів вищої освіти, які навчаються за кредитно - трансферною системою.

Григор’єва В.В. Методика формування творчого мислення учнів початкової школи у процесі мистецької діяльності : монографія / Вікторія Григор’єва. – Бердянськ : ФО-П Ткачук О.В., 2011. – 219 с.

Монографія присвячена актуальній проблемі формування творчого мислення учнів початкової школи у процесі мистецької діяльності. Розкрито сутність, зміст та структуру зазначеного феномену, методичні засади його формування щодо визначення психолого-педагогічних умов, методів та особливостей роботи. Обґрунтовано критерії та визначено рівні сформованості творчого мислення молодших школярів у процесі мистецької діяльності в контексті структурних компонентів даного феномену. Розроблено структурно-функціональну модель формування творчого мислення учнів початкової школи, яку впроваджено в навчально-виховний процес загальноосвітніх шкіл у процесі навчання мистецтву.

Монографія може представляти інтерес для науковців, вчителів мистецьких дисциплін загальноосвітніх шкіл, викладачів вищої школи, а також студентів і магістрантів.

Монографія «Теоретико-методологічні аспекти фахової підготовки майбутніх учителів мистецьких дисциплін: здобутки, проблеми та перспективи»