Наукова тема кафедри початкової освіти

2021 - 2025 рр. - комплексна науково-дослідна тема кафедри «Підготовка майбутніх учителів в умовах варіативності початкової освіти» (держреєстраційний № 0121U110223).

Проблеми, що досліджуються викладачами кафедри початкової освіти:

  1. Підготовка майбутніх учителів до застосування сучасних технологій навчання на уроках мови і читання в умовах варіативності початкової освіти (канд. пед. н., доц. Лада ЧЕМОНІНА).
  2. Упровадження кращих зарубіжних і вітчизняних традицій мовно-мовленнєвої підготовки майбутніх учителів початкової школи (канд. пед. наук, доц. Ольга ПОПОВА).
  3. Підготовка майбутніх учителів до викладання інформатики в умовах варіативності початкової освіти (канд. пед. н., доц. Марина НЕСТЕРЕНКО).
  4. Удосконалення системи підготовки вчителів мистецтва в умовах варіативності освітніх програм та використання штучного інтелекту для навчання в початковій освіті (ст. викл. Ольга КАЧЕРОВА).
  5. Методико-математична підготовка майбутніх учителів в умовах варіативності початкової освіти (ст. викл. Тетяна МУХІНА).
  6. Методична підготовка майбутніх учителів початкової школи до викладання інтегрованого курсу "Я досліджую світ" в умовах варіативності початкової освіти (ас. Тетяна ФАТЬЯНОВА).

 

“Нові педагогічні виміри професійного розвитку майбутніх учителів: сучасні реалії та виклики” — щорічна всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція, організаторами якої є викладачі кафедри початкової освіти.

На кафедрі початкової освіти працюють студентські гуртки з проблем упровадження сучасних навчальних технологій початкової освіти.

 

Науково-практичний гурток «Проблеми безперервної мовної освіти».

Науковий керівник – Лада ЧЕМОНІНА, кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри початкової освіти.

Мета: ознайомлення здобувачів вищої освіти із новітніми, нестандартними естетичними концепціями світової візуальної культури 21 століття; опановування практичними вміннями в абстрактному живописі для власної творчої діяльності та керівництва художньо-естетичною діяльністю дитини молодшого шкільного віку.

Здобутки членів гуртка є різноманітними: набуття практичного досвіду викладання предметів мовно-літературної освітньої галузі в початковій школі, виконання ролі спікера під час проведення онлайн-заходів, обговорення медіапродукції з метою формування медіаграмотної особистості здобувача освіти, підготовка до участі у всеукраїнських наукових конференціях та всеукраїнських  олімпіадах зі спеціальності 013 Початкова освіта.

 

Науково-практичний гурток «Креативна творчість»

Науковий керівник – Ольга КАЧЕРОВА, старша викладачка кафедри початкової освіти.

Мета: ознайомити студентів із новітніми, нестандартними естетичними концепціями світової візуальної культури 21 століття; оволодіння студентами практичними вміннями в абстрактному живописі для власної творчої діяльності та керівництва художньо-естетичною діяльністю дитини молодшого шкільного віку.

 

Наукова та навчально-методична література:

Нестеренко М. Підготовка майбутніх педагогів до моделювання уроку в нових реаліях: здобутки та виклики сьогодення : монографія. Київ : ФОП Самченко А.М., 2024. 286 с.

У монографії презентовано підготовку майбутніх учителів початкових класів до моделювання уроку в умовах зміненої реальності. Проаналізовано сучасні ознаки функціонування початкової освіти, зокрема її варіативність і визначено її переваги для всіх суб’єктів освітнього процесу, досліджено історичні детермінанти еволюції моделей уроку, що мали вплив на сьогодення, схарактеризовано ключові трансформаційні зміни в професійній підготовці майбутніх учителів до моделювання уроку в початковій школі

Представлено авторську модель підготовки майбутніх учителів початкової школи до моделювання уроку в нових умовах функціонування початкової освіти, описано педагогічні умови та поетапність її реалізації в системі педагогічних закладів вищої освіти. Деталізовано сутність проєктувально-моделювальної компетентності як орієнтиру та результату професійної підготовки майбутніх учителів до моделювання уроку

Монографія призначена для науковців, викладачів, здобувачів закладів вищої освіти педагогічного спрямування та вчителів початкової школи.

 

Підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців початкової освіти: колективна монографія. Мелітополь, 2020. 368 с.

 

Пропонована наукова праця містить узагальнені результати досліджень колективу науковців катедри початкової освіти факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету в галузі підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців початкової освіти.

Колективна монографія розрахована на науковців, викладачів, аспірантів, студентів ЗВО, педагогічних працівників, усіх, хто цікавиться дослідженнями в царині підготовки майбутніх фахівців початкової освіти.

 

Чемоніна Л.В. Наступність і перспективність вивчення словотвору української мови в початковій і основній школі: монографія. Бердянськ: БДПУ, 2012. 209 с.

Монографію присвячено актуальній проблемі безперервної мовної освіти школярів.

У роботі представлені психолого-педагогічні і лінгводидактичні засади забезпечення наступності і перспективності під час вивчення словотвору української мови в початковій і основній школі. Уперше науково обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено дослідну методику опрацювання морфеміки і словотвору в початковій і основній школі на уроках української мови (з урахуванням загальнодидактичних принципів наступності і перспективності).

Книга буде корисною для викладачів і студентів педагогічних ЗВО, учителів початкової школи і вчителів-словесників ЗЗСО, а також може бути використана під час удосконалення навчальних програм, підручників, методичних посібників.